Sunday, May 31, 2009

Berpelajaran Tidak Berpendidikan

“Ramai yang beranggapan bahawa kalau belajar Sains dan Matematik, boleh jadi kaya. Boleh buat duit. Orang sudah tidak pentingkan bidang Sejarah, bidang Geografi. Geografi sudah hampir tiada di sekolah sebab ia tidak mendatangkan keuntungan”, rungut Prof. Khoo Kay Kim dalam Buletin Utama malam tadi.

Saya tidak mampu berkata apa-apa kecuali mengangguk dan terus mengangguk.
Mengangguk setuju dan mengangguk kecewa.

Hari ini Buletin Utama membangkitkan isu kegagalan sistem pendidikan kita berfungsi melahirkan modal insan, sebagaimana yang diharapkan oleh negara.

Pelajar hari ini berpelajaran tetapi tidak berpendidikan.

Apa maknanya itu?

Biar pun saya sedikit kebingungan dengan penjelasan Professor Diraja Tun Dr. Ungku Abdul Aziz tentang beza berpelajaran dan berpendidikan, tetapi mesejnya jelas. Kita mengukur kecemerlangan dari jumlah A yang terkumpul, hingga ada sekolah yang menyekat pelajar dari mengambil mata pelajaran tertentu di dalam peperiksaan SPM, demi untuk tidak menjejaskan rekod cemerlang sekolah!

S. Subashini,12, a student of Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Simpah died in hospital, a day after she was found hanging from the ceiling of her room. [The New Straits Times Online]

Lupakah kita kepada berita terburuk sepanjang 2007 apabila S. Subashini, 12, dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Sempah ditemui mati, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam kesemua peperiksaan UPSR yang lalu.

Sejauh mana isu ini diperbahaskan?

Sejauh mana kematian S. Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Tidakkah gila masyarakat kita hari ini, boleh melupakan kematian seorang anak muda seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR?

Sesungguhnya berita itu benar-benar menjadikan saya kecewa dan hampir putus harapan terhadap masa depan negara ini. Lebih-lebih lagi dengan komen simplistik semua pihak yang ditemui oleh pihak media. Sedangkan kes adik S. Subashini sepatutnya menggegarkan seluruh sistem pelajaran Malaysia, izinkan saya menggunakan perkataan rasmi ‘pelajaran’ biar pun jiwa ini lebih mencari nilai sebuah ‘pendidikan’.

“Modal insan bukan bertujuan untuk melahirkan pekerja semata-mata. Kita sepatutnya berusaha memastikan adanya generasi muda yang boleh berfikir dan mencipta idea. Itu tujuan terpenting bagi mana-mana sistem pendidikan bagi sebuah negara”, komen Profesor Khoo Kay Kim lagi.

Dan saya terus kecewa dan berduka di depan televisyen.

Siapakah yang peduli kepada saranan beliau?

Siapakah yang mahu bersungguh-sungguh berfikir tentang hal ini?

HARAPAN DARI SEBUAH PENDIDIKAN

Saya teringat kembali kepada presentation saya semasa menjadi panelis bagi Seminar Ibn Khaldun II yang diadakan bulan lalu di Institut Integriti Malaysia. Saya memberikan penekanan kepada aspek pendidikan dalam menjawab soalan “Islam: A Blessing to Malaysians?”

“Biar pun saudara Wan Saiful Wan Jan mempersoalkan kelebihan yang dinikmati oleh orang Islam dalam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam, sedangkan pembayar cukai Malaysia lain yang Hindu, Kristian dan Buddha dirangkumkan dalam satu kategori dan diberikan pendidikan MORAL, saya tidak dapat melihat ia sebagai suatu kelebihan bagi umat Islam di Malaysia.

Bahkan mungkin mata pelajaran itulah punca kepada masalah mengapa kita sulit untuk menjawab ISLAM: A BLESSING TO MALAYSIANS?”, saya memulakan ucapan.
Sejauh manakah pendidikan Islam di Malaysia berjaya melahirkan Muslim yang boleh menjustifikasikan Islam sebagai rahmat kepada seluruh rakyat Malaysia (boleh juga dibaca sebagai wa maa arsalnaaka illaa rahmatan lil ‘aalameen)?

Saya lontarkan isu ini kerana saya tidak melihat kecenderungan masyarakat kita untuk meletakkan pendidikan sebagai suatu keutamaan dalam menggarap masalah-masalah yang wujud di negara kita. Semuanya mahu diselesaikan dengan politik, ketika politik kita gersang dari integriti dan kejujuran. Masakan tidak, jika dulu parti politik banyak digerakkan oleh guru selaku pendidik, tetapi kini trend berubah kepada kemenangan politik bagi yang punya wang dan sokongan mereka yang punya wang. Itu sahaja sudah cukup untuk menjelaskan warna politik negara kita.

Apabila saya sebutkan pendidikan, saya maksudkan ia sebagai pendidikan formal dan tidak formal. Malah saya lebih menjurus kepada mengharapkan agar kita kembali kepada fungsi pendidikan tidak formal yang menjadi tanggungjawab setiap individu. Ibu bapa ada tanggungjawab pendidikan kepada anak-anak, imam dan paderi ada tanggungjawab mendidik pengikut masing-masing, dan seterusnya mereka yang mempunyai minda kritis mempunyai tanggungjawab untuk membawa pemikiran mereka kepada masyarakat melalui seminar, dialog, perbincangan yang merupakan sebahagian daripada maksud pendidikan.

Tetapi kita tidak minat dengan semua itu.

MEMPOLITIKKAN SEGALANYA

Kita lebih cenderung untuk mensensasikan apa sahaja yang boleh melakukan surat khabar.
Asalkan ada sahaja isu yang muncul, semuanya mahu ditangani dengan kuasa, dengan politik dan kemudian semuanya berakhir sebagai berita sensasi dan tidak ada apa-apa yang dapat diketengahkan sebagai bahan untuk mendidik masyarakat.

Antara buku yang diharamkan di Malaysia, biar pun ia telah banyak membetulkan salah faham masyarakat antarabangsa tentang Muhammad SAW, malah ramai pula yang memeluk Islam kerananya.

Ada buku yang pelik sedikit, haramkan!

Ada sahaja wacana yang lain dari definisi rasmi, ban!

Timbul isu penggunakan kalimah Allah dalam literasi Kristian, sekat, haramkan, saman… segala-galanya disensasikan dan berakhir dengan sentimen yang tidak punya apa-apa nilai pendidikan.
Malah kadang-kadang kita begitu gelojoh mahukan hasil tanpa mahu melalui prosesnya. Saya meragui rasionalnya permintaan Luthfi Assyaukanie dari Jaringan Islam Liberal yang mahukan dialog dihentikan, sebaliknya terus sahaja kepada menghasilkan polisi kebebasan beragama kerana baginya, dialog itu membuang masa.

Saya 50-50 dalam mengiya dan menidakkannya.

Dialog membuang masa, jika kita sensasikan apa sahaja yang ingin dibicarakan. Kita berdialog bukan untuk mendidik dan tanpa ketulusan motif. Kita pilih tajuk-tajuk yang mencetus emosi masyarakat dan kemudian kita memuncung bibir apabila dialog gagal menghasilkan apa-apa.

DIALOG POLISI

Tetapi semasa Seminar Ibn Khaldun II berlangsung, saya cuba meminjam pengalaman ketika mengendalikan dialog antara agama ketika saya bertugas sebagai Minister of Religion di Belfast Islamic Centre, Ireland Utara. Dialog itu bukan dialog teologi tetapi ia adalah dialog polisi. Kita bukan berhasrat mahu mengheret agama bertanding di medan dialog tentang siapa benar dan siapa batil, tetapi mengajak pandangan agama dikongsi bersama untuk mencari formula penyelesaian kepada isu Euthanasia. Memanfaatkan agama untuk menghasilkan polisi yang boleh disepakati bersama.

Tiada siapa yang membawa superiority attitude dalam dialog berkenaan.

Wakil Protestan dan Katholik memberikan pandangan berdasarkan kepercayaan masing-masing, dan saya memberikan pandangan berdasarkan prinsip-prinsip Islam. Hasilnya kami dapat mengutip beberapa pandangan bernas dari kesemua wakil untuk diajukan kepada National Health Service (NHS) sebagai polisi kesihatan dalam kes Euthanasia.

Ia suatu pengalaman berharga.

Pengalaman yang memberikan keyakinan kepada saya bahawa seteruk mana sekali pun polemik politik, ekonomi dan sosial masyarakat, sinar harapan tetap ada di dalam pendidikan.
Semua pihak harus kembali kepada tugas yang lahir bersama tujuan hidup kita… mendidik yang makruf dan menegah yang keji. Jalannya adalah pada mendidik masyarakat.

Tetapi apabila pendidikan diinstitusikan secara membuta tuli, ramai yang melihat pendidikan sebagai tugas guru dan sekolah, manakala sekolah pula menunding jari bahawa ibu bapa adalah guru pertama buat anak-anak mereka. Segalanya berakhir dengan tiada siapa yang memberikan sepenuh hatinya kepada komitmen mendidik.

Semakin bertambah ilmu dan maklumat masyarakat, tindak tanduknya semakin dungu dan tidak masuk akal.

SERANGAN SOCRATES

Inilah yang menjadi kritikan Socrates terhadap golongan Sophists dan relativism mereka dalam menangani pendidikan.

Golongan Sophists ini hanya sibuk mengajar kemahiran dan skil kerja kepada anak-anak Athens tetapi mereka mengabaikan soal yang lebih penting.

“Apakah tujuan hidup ini?”

“Apakah nilai yang sepatutnya dipegang oleh seorang manusia dalam hidup ini?”

“Bagaimanakah seorang manusia itu boleh menyempurnakan karaktor dan personalitinya?”
Persoalan sebegini terabai tanpa perhatian. Semuanya ke arah melahirkan ‘pekerja’, melahirkan ‘ahli politik’ yang licik dan bijaksana.

Sedangkan Socrates berjuang bermati-matian untuk memberitahu masyarakat Athens bahawa matlamat pendidikan adalah untuk menyempurnakan watak seorang manusia, memulihkan akal agar terguna secara bijaksana dan melatih murid-murid agar berdialektik dan tidak kekok mengemukakan soalan dalam mencari kefahaman.

Tetapi seruan Socrates tidak diendahkan.

Akhirnya pada usia 70 tahun, Socrates telah dikenakan tuduhan merosakkan pemikiran anak-anak muda di Athens, bahkan mengimani Tuhan lain yang bukan Tuhan rasmi masyarakat arus perdana.

Tidakkah itu sejarah yang berulang?

Bahawa masyarakat kita juga menuju ke arah yang sama.

Jika segala-galanya berorientasikan keuntungan semata-mata… tidak hairan ilmu agama menjadi beku tanpa makna, ilmu sains kemanusiaan terabai tanpa perhatian… kerana yang diutamakan hanyalah untuk melahirkan ‘pekerja’, dan ahli politik yang licik dan bijaksana… bukan pemikir yang sering dituduh sebagai peracun minda.

SAYA HIDUP UNTUK MENDIDIK

Biar pun profesyen saya bukan sebagai seorang guru, tetapi sebahagian maksud hidup saya adalah untuk membentuk dan mendidik manusia… biar pun terpaksa ‘meracun’ minda mereka.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur
6 Januari 2008

sumber: saifulislam.com

Tuesday, May 26, 2009

Aminah Abdullah Berniat Jahat

Calon bebas Penanti Aminah Abdullah yang juga bekas ketua wanita Parti Keadilan Nasional (keAdilan) dianggap berniat jahat atas dakwaan diumpan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menarik diri daripada bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti 31 Mei ini.

Aminah Abdullah yang seakan cuba 'bermain tarik tali' atas dakwaan yang beliau kemukakan hanya menambah kesangsian rakyat terhadap kredibiliti beliau sendiri. Kelicikan beliau terbongkar atas syarat yang dikenakan terhadap PKR supaya dilakukakan pembubaran terhadap parti berkenaan sekiranya beliau mampu mengemukakan bukti bahawa PKR terlibat dengan rasuah.

Jika benar Aminah Abdullah ikhlas terhadap dakwaan yang diperkatakan, mengapa pula beliau perlu mengenakan syarat-syarat tertentu?

Sunday, May 17, 2009

Lebih dari seorang Mu'alim.

Sekiranya ada yang bertanya siapa guru pertama dalam hidup saya? Tentu saya akan memberi tahu, guru pertama saya ialah emak. "Selamat hari guru emak!". Terima kasih kerana telah bersusah payah mendidik diri ini sejak di alam rahim..Seterusnya buat ayah juga.

Cikgu Leha adalah nama guru tadika yang tidak boleh saya lupakan. Kesabaran beliau mendidik anak-anak muridnya menjadi inspirasi buat saya ketika saya mengajar di Pasti. Saya masih ingat ketika beliau bersusa payah menziarahi saya saat saya terlantar sakit di hospital. Selamat Hari Guru Cikgu!

Sewaktu di sekolah rendah Cikgu Soid menjadi guru kegemaran. Bagi saya beliau lebih dari seorang guru matematik. Acapkali saya tersasul memanggilnya dengan gelaran ustaz. Manakan tidak tazkirah ringkas adalah agenda utama sebelum beliau memulakan sesi pembelajaran. Selain itu Cikgu Soid mewajibkan anak-anak muridnya menulis tarikh dalam tahun hijriah. Paling menarik Cikgu Soid akan memberikan hadiah untuk anak-anak muridnya yang berpuasa sunat setiap hari Isnin dan Khamis. Selamat Hari Guru Cikgu!

Apabila saya berada di sekolah menengah seorang lagi guru telah mencorakkan kehidupan saya. Ustazah Rozaidah namanya. Saya terlalu kagum dengan kekentalan semangat perjuangannya. Saat suami beliau dalam tahanan cengkaman kerajaan Toghut saya melihat beliau semakin bertenaga menyampaikan risalah dakwah tinggalan Rasulullah. Selamat Hari Guru Ustazah!

Selamat hari guru juga buat semua pensyarah-pensyarah saya. Ustaz Abu Zaki yang sentiasa tenang memberikan nasihat.

Ummi Zharah yang menjadi teman saat saya mahu menunaikan solat subuh di masjid.

Ustaz Saifullah menyampaikan mauidzoh yang bisa menyegarkan iman saat ianyakelayuan.

Ustazah Hayati, ustazah Zinora, juga Ustaz Imran yang tidak pernah jemu saat saya minta untuk ditasmi' hafazan Quran.

Ustaz Misbah yang telah mengkhabarkan sejuta pengalaman untuk memotivasiakan diri.

Ustazah Farhah yang telah mengingatkan erti kehidupan pada sumbangan yang dilakukan kepada Islam.

Selamat hari guru untuk semua guru-guruku. Kalian sentiasa meniti dibibirku saat doaku panjatkan pada Rabbul 'Izzati. Ya kalian lebih dari seorang mu'alim..kerana kalain sang muraabi. Membawa aku untuk terus-terusan mencintai Tuhan. Terima Kasih Cikgu!

Barakallahufikuma

Terasa baru benar melalui zaman kanak-kanak bersama abang saya. Benarlah dunia ini sebentar cuma. Alhamdulillah, seorang lagi abang saya telah telah menamatkan zaman bujangnya. Moga masjid yang dibina mendapat keredhaan Allah. Pagi tadi saya mendapat mesej dari abang yang baru dua hari usia perkahwinannya.

"Doakan abg cik jadi anak dan suami yg soleh.Doakan az jadi isteri dan anak yg solehah. Terima kasih tolong buat persiapan kahwin utk abg cik."

Saya balas dengan mesej yang agak panjang

"Insyaallah..Amin ya Rabb. Doakan acu jgk. Em pepandai bawa diri. Redha Allah pd seorang lelaki dr keredhaan ibu bapanya. Redha Allah pd seorang perempuan dari keredhaan suaminya. Jaga hak Allah, Allah pasti menjaga org2 yg kamu kasihi. Barakallahufikuma. Mg Allah merahmati pernikahan abg Cik dan K.Az hingga syurga jadi balasan."

Mengisi pernikahan itu tidak semudah melafaz akad pernikahan. Namun usah gentar di atas jalan yang dipilih. Nikahlah jika sudah berkemampuan. Asal sahaja ia dilakukan kerana Tuhan. Sabarlah saat bersama menghadapi kepayahan. Kerana kesabaran menjanjikan syurga Tuhan.

Sunday, May 10, 2009

Kisah kasih antara kita


Kalau orang lain mengatakan karakter animasi Doraemon adalah animasi yang paling digemari, namun bagi saya Doeramon bermata bulat itu pula meninggalkan kesan yang tidak menyenangkan diri. Kerana cerita Doeramon yang menipu itulah pada suatu hari saya, abang, dan adik telah terlewat menunaikan solat Maghrib dari kebiasaan. Akibatnya kami benar-benar mengundang kemarahan emak. Setelah peristiwa itu 'sayonara' bagi kami semua untuk menonton tv diwaktu Maghrib!


Emak bukanlah seorang ibu yang garang bagi saya. Sekalipun seumur hidup saya tidak pernah merasa pukulan emak. Cukup dengan nasihat dan teguran membina, kami adik beradik cepat mengkhadamkannya untuk diterjemahkan dalam perlakuan. Saya masih ingat sewaktu dibangku sekolah rendah emak sempat bertanyakan tentang hal-hal pelajaran kami ketika sibuk menghidangkan makanan tengah hari. Sedayanya emak mencuri waktu lantaran emak bukanlah suri rumah sepenuh masa.


Emak tidak pernah memaksa untuk kami mendapatkan yang terbaik dalam setiap keputusan peperiksaan mahupun pertandingan. Sifir emak mudah sahaja 'Mak tak marah kalau anak mak gagal, yang mak marah kalau anak mak tidak mahu berusaha'. Emak memotivasikan setiap anaknya lebih dari seorang pemotivasi.


Mak Long saya pernah menceritakan, dahulu sewaktu emak belum kahwin, rutin emak di malam hari adalah untuk mengurut kaki kedua arwah opah dan atok saya hingga mereka tertidur. Kagum dengan cerita itu, sesekali saya mempraktikkan pula kepada emak dan ayah saya, tetapi selalunya sayalah yang akan ' tersungkur' dahulu sebelum emak dan ayah tertidur.:)


Emak pernah memberitahu, emak terlalu kempunan untuk bersekolah agama, namun hasyrat itu terpaksa dikuburkan lantaran masalah kewangan yang menghimpit. Lalu ketujuh-tujuh anaknya, emak hantar belajar ke sekolah agama. Tatkala hampir kesemua anaknya memberikan alasan untuk tidak mahu meneruskan pengajian di sekolah agama, emak terus berdoa dengan penuh kesabaran agar anaknya sentiasa memperoleh kebaikan.


Saya sering mendengar rintihan emak di malam yang pekat, mengadu kepada Tuhan yang Satu, moga redha Allah buat kecintaan-kecintaan hatinya. Hati saya menjadi sayu. Suatu hari saya luahkan kepada emak mampukah saya menjadi seperti dirinya, emak jawab dengan tenang "Ikah tak boleh jadi macam mak, sebab Ikah boleh jadi lebih baik dari emak". Saya terkasima dengan jawapan itu, tulus dari hati seorang ibu, menerbitkan rasa kasih yang kian mendalam.." Mampukah aku? monolog itu saya biarkan tanpa jawapan, saya pujuk hati itulah harapan seorang yang bernama ibu..


Wahai Allah,

Saksikanlah,

Dia ibuku,

Solehah buat suaminya,

Mithali pada anak-anaknya,

Wahai Tuhan Pemilik segala sesuatu,

Kasihilah dirinya,

Seperti Engkau mengasihi para kekasihMu,

Wahai Allah,

Tak mampu ku balas jasanya,

Redhailah,

Redhailah,

Redhailah,

Dia..Ibuku

"Selamat Hari Emak" Terima kasih buat ayah yang telah memilih wanita yang baik buat anak-anaknya, kerana ketahuilah itu jua hak bagi seorang anak. .Kisah kasih antara kita.. Terima Kasih Allah!


Saturday, May 2, 2009

Cinta yang belum berbalas









"Weh, hang! Abang kami ada ajar doa nak belajar Bahasa Arab (Allahumma ja'alna mutakallimina billughatul 'arabiyatul fusaha)" Bersunguh-sungguh Anis memperturunkan doa baru yang diperoleh dari abangnya sewaktu saya berada di tingkatan empat. Doa itu saya minta Anis tuliskan untuk saya tampalkan di atas meja. Sejak itu doa itu menjadi kelaziman bagi saya.








Sedar tak sedar suduh tujuh tahun cerita itu berlalu berlalu. Alhamdulillah takdir Allah untuk terus menempatkan saya dalam bidang Pengajian Islam setelah tamatnya SPM. Cinta saya pada Bahasa Arab yang menjadi bahasa khusus ilmu Islam itu terus mekar walau hakikatnya penguasaan saya terhadap Bahasa Al-Quran itu bukanlah di tahap yang baik apa lagi untuk dibanggakan.

Untuk membuktikan cinta itu, saya benar-benar bertekad untuk menyambung pengajian di bumi Anbiya'. Pengajian Ijazah Usuluddin di Al-Azhar, Mesir jadi impian. Namun ujian tak terduga datang menimpa, impian tinggal kenangan. Pembatalan MOU AL-Azhar-KUIS serta beberapa kolej Islam seluruh negeri secara mengejut membuatkan kebencian saya kepada kerajaan toghut Malaysia yang menjadi dalang makin membara.


Hidup perlu diteruskan. Dugaan itu saya ambil sebagai cabaran. Iman dan rasional memujuk hati, bahawa di sebalik dugaan pasti tersimpan jutaan hikmah yang tidak terfikir dek akal fikiran.

Cinta saya pada Lughatul Jannah tidak pernah pudar. Walau ia bagaikan cinta yang masih belum berbalas. Moga suatu hari Allah memberikan rezki untuk saya meneguk khazanah ilmu di bumi Anbiya' bagi saya lakarkan cerita cinta saya pada 'Bahasa Indah' itu, buat saya lebih-lebih lagi mengenali Tuhan Yang Maha Hebat. "Allahumma ja'alna mutakallimina billughatul 'arabiyyatul fusaha" Wahai Allah permudahkanlah ianya bagiku Amin Ya Rabb..