Monday, October 20, 2008

Jujurlah duhai ukhtiku..

Dalam suatu diskusi seorang muslimin mengeluarkan sepatah kenyataan pijar “Muslimat lepas kahwin senyaplah” . Saya menahan geram. Mungkin juga kegeraman cetusan emosi kewanitaan. “Bukan perlekeh, tapi cabaran!” Beliau cuba menenangkan setelah melihat reaksi beberapa orang muslimat yang seakan tidak berpuas hati dengan kenyataannya.

Walaupun pahit untuk menerima, setelah beberapa tahun terlibat secara langsung dalam gerak kerja harakah islamiyyah saya akui kebenarannya. Perkara ini bukan isu luar biasa. Cerita sama berulang dari generasi ke generasi.

Soalnya kenapa itu yang terjadi? Sedang ikatan pernikahan ahli harakah itu sendiri kebiasaanya melalui proses khidmat jawatan kuasa `Unit Baitul Muslim' (UBM)? Sefikrah sudah tentu keutamaan yang diberi perhatian. Kalaulah kedua-dua pihak punya matlamat yang sama yakni menegakkan daulah islamiyyah, kenapa pula perlu berlaku keciciran pihak muslimat dalam gerak kerja harakah setelah berlakunya pernikahan?

Sirah telah membuktikan peranan muslimat dalam harakah islamiyyah bukanlah perkara yang boleh dipandang sebelah mata. Sejak kelahiran awal Islam sehinggalah cahaya Islam menerangi jazirah Arab dan kawasan persekitarannya, medan perjuangan Islam tidak pernah sunyi daripada penyertaan angkatan muslimat.

Amat malang bagi seorang muslimah yang pernah berbaiah untuk menginfaqkan diri dalam harakah Islamiyyah lalu dengan mudah menjadikan alasan kesibukan mengurus rumah tangga sebagai asbab untuk berlepas diri dari perjanjian dengan Tuhannya.

Maksud firman Allah dalam surah Al-kahfi ayat 46: “Harta dan anak-anak merupakan perhiasan hidup dunia, tetapi amalan-amalan yang kekal lagi solih adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan”
Secara peribadi saya tidak bermaksud untuk menafikan betapa pentingnya peranan seorang isteri dan ibu dalam pembinaan sebuah keluarga yang bersifat rabbani. Namun memberi alasan untuk langsung tidak melibatkan diri dalam gerak kerja lantaran kesibukan mengurus rumah tanga, adalah suatu perkara yang tidak sewajarnya berlaku ke atas seorang individu yang pernah berbaiah, sedangkan dalam pada masa yang sama musuh-musuh Islam bersengkang mata mengatur agenda memusnahkan Islam dari setiap penjuru.

Justeru dalam hal ini, pihak suami perlulah memainkan peranan dalam menyuntikkan semangat si isteri untuk terus berada dan saf perjuangan yang sama dan bukan pula menjadi punca kecicirannya. Memberi atau memaksa ‘kerehatan’ kepada isteri dalam urusan jihad fi sabilillah tanpa alasan yang munasabah hanya memberi kerugian besar kepada ummah.

Jujurlah dalam memegang amanah Ilahi. Jujurlah menjadi mata rantai perjuangan Nabi. Urusan perjuangan kita masih banyak lagi. Usahlah mementingkan diri. Maksud sabda Nabi.”Tidak beriman orang yang tidak amanah” Untuk jiwaku dan jiwamu. "Kejujuran membawa kepada kebaikan, dan kebaikan membawa ke syurga. Manakala dusta membawa ke neraka ".

1 comment:

::FaQirah alHawari:: said...

assalamualaikum ukhti..atiqah..syukran atas posting ni..alhamdulillah satu suntikan buat muslimah...mg terus istiqamah di jalan dakwah..:)