Tuesday, February 3, 2009

ma'a taufiq wa najah

Bismillah..
Terasa lama sudah saya tidak menyentuh keyboard. Sedar tak sedar, 'Final exam' semakin hampir. Saya tidak berminat menyentuh soal persediaan. Biarlah diri sendiri yang menjawabnya..masing-masing dah besarkan?

Hari ini saya banyak memuhasabah diri. Kata-kata pensyarah dalam kuliah tadi menyentuh hati. Saya sudah biasa menakungkan air mata dengan kalam yang disampaikan guru. Acapkali saya merasa kerdilnya diri berdepan dengan luasnya ilmu Allah Ta'ala. Tekadang rasa bimbang menyapa diri. Mungkinkah ilmu yang Allah takdirkan buat saya mendatangkan keberkatan dalam kehidupan? Atau..na'uzubillahiminalzalik menjadikan diri semakin tidak mengenali Tuhan.

Ya! ilmu itu rezeki. Saya mengakui kata-kata ustazah Farhah dalam kuliah Hadith tadi. Sunatullah menetapakan usaha membawa kejayaan. Namun, kejayaan tidak boleh dilihat dari aspek keputusan peperiksaan semata-mata. Jika tidak, kita bolehlah dikategorikan sebagai orang yang merelakan sistem 'exam oriented' ciptaan kebodohan barat berlaku dalam diri kita sendiri. Madah yang kita ambil tentunya boleh menjadi sebahagian dari tarbiah dalam kehidupan sekiranya niat kerana Allah menjadi keutamaan.

Tadi juga saya sempat bertemu Ustaz Misbah, bertanyakan beberapa masalah hukum dan mengambil beberapa pandangan dari Al-fadhil ustaz. Di akhir pertemuan, ustaz berpesan pada saya, kefahaman ilmu itu anugerah Allah, yang penting usaha kita mencapai kearah itu. "Alhumma Faqihna fi din wa 'alimna ta'wil"

Dengan yuran Kuis yang menyeksa diri, saya tidak pasti bolehkah saya mengambil peperiksaan akhir nanti. Sudah ramai yang bertanya pada saya tentang pembayaran yuran. Jawapan saya mudah."Jangan tengok lagi, nanti sakit kepala tak boleh belajar". Biarlah dahulu, buat masa ini saya mahu menjadi orang yang asyik dan masyuk menuntut ilmu. Yuran bukan persoalan. Saya masih dalam proses meningkatkan keyakinan bahawa tidak akan fakir buat mereka yang menuntut ilmu.

Namun saya tidak boleh menipu diri, adakalanya hati ini asyik sahaja berbolak balik. Ada masa-masa tertentu, perasaan mahu berhenti belajar di Kuis atas faktor kewangan sering bermain dalam fikiran. Andai kata belajar di Yaman yang tidak memerlukan kos yang tinggi itu tidak memerlukan untuk saya membawa mahram, mungkin sahaja saya tidak berada di Kuis lagi."Ya Ilahi Rabbi, mudahkanlah diri ini utuk terus tegar menimba ilmu Mu..."

Untuk semua warga Kuis salam jihad di medan peperiksaan. Moga najah dalam keredhaan Tuhan menjadi milik kita semua. Ingatlah nilaian ilmu itu bukan habis di atas kertas peperiksaan semata, bahkan ia turut menuntut kita untuk menggunakannya buat kepentingan Islam tercinta.

1 comment:

Anonymous said...

salam

samala kita tikah.. ana bkn stakat yuran, trnsfer kredit pun xsetel lg.. xtaula cmne la exam ni, subjek pun dah trlebih.. kta doa sama2..