Friday, October 8, 2010

Damsyiq Jatuh Cinta Jejak Pertama

Salam Mahabbah.

Naik malu saya memulakan bicara lantaran blog ini bak 'hidup segan mati tak mahu'. Tetapi memandangkan riwayatnya belum tamat harus juga saya gagah gigihkan diri mencoretkan sesuatu agar ia tetap tidak ditalqinkan.

Dikesempatan ini, berjuta-juta kemaafan saya lafazkan untuk insan-insan yang berkecil hati atas penghijrahan saya ke bumi Syam yang tidak dimaklumkan. Bukan saya sengaja melakukan itu semua melainkan ia punya sebab yang kukuh untuk saya berbuat demikian.. Jujurnya, hari saya berangkat 2 bulan lalu itulah hari saya menerima tiket.. Segalanya belum pasti, entah di KLIA itu saya ditipu, atau tidak menjadi teka teki..TAWAKAL setelah cuba untuk meyakini kebaikan segala taqdirNya itulah rasa hati saya ketika itu.. Kegusaran tidak berhenti di situ, kata orang nak masuk ke Syria sukarnya lebih dari Saudi.. Saya bisa lepas masuk atau tidak ke sebuah negara bernama Syria semuanya masih samar..Maka dengan itu, saya mohon benar terimalah kemaafan dari saya bagi mereka-mereka yang masih berkecil hati itu..

Alhamdulillah.Kalimat agung itu saya lafazkan tatkala diri menjejaki tanah Syam yang diberkati. Maha Suci Allah yang mengatur perjalanan itu dengan sebuah perjalanan yang mudah dan lancar. Ya Salam..

Saya masih baru di sini, banyak perkara lagi yang perlu saya pelajari. Namun Alhamdulillah Allah juga yang telah membuatkan jiwa saya berasa tidak terasing di sini. 'Damsyiq, jatuh cinta jejak pertama'

Saya benar-benar merasa selesa di sini. Damsyiq ibu kota Syria, bandar yang pastinya menjadi bandar paling sibuk di Syria. Saya bukan manusia yang suka dengan hiruk pikuk hidup di kota-kota besar, sekalipun saya lahir dan menetap di Kuala Lumpur. Tapi saya berpandangan Damsyiq cukup memberi ketenangan yang luar biasa. Bukan kerana kecantikan bandarnya, tetapi ia terletak pada suasana keilmuaan yang ada di kota besar ini.Ia terletak pada ketinggian budi warganya yang menghormati dan meraikan para penuntut ilmu di sini.

Alim ulama' yang begitu fleksibel mendekati masyarakat. Masjid-masjid yang hidup dengan pelbagai majlis ilmu. Kanak-kanak yang tidak dipingirkan ketika mereka bermain-main di mihrab masjid. Manusia-manusia berhati malaikat membantu untuk orang-orang luar mempelajari bahasa arab dengan baik bahkan tidakpun mereka kedekut memberi bantuan berbentuk kewangan, mahupun keperluan harian tanpa perlu diminta-minta.

Doa Nabi Allah sunguh-sungguh dimakbulkanNya.'Berkati bumi syam' doa Nabi berulang dua kali, ya hingga kini keberkatan itu dirasai. Siapa jua yang berhajat bermusafir ke sini, ahlan wa sahlan saya ucapkan. Moga Dia terus memimpin saya untuk merasai dan menghargai keberkatan hidup di bumi yang diberkati.

3 comments:

syakirah binti md yusof said...

Salam kak tikah nun jauh di perantauan bumi Anbiya..doakan saya nie Istiqamah ya kak ,doakan sy nie jdi perempuan yg baik dn solehah ya kak,doa dn terus berdoa ya kak,nnti ada title mnrik kt syria akak publish kt blog ya kak,best baca title damsyik jatuh cinta jejak pertama..credit A++ untuk akak..

syakirah@keah

jal rasta fi sabilillah said...

Salam dik..

He!he!ni btul2 ckgu ni:)Siap marking lg..insyaallah ade rezki akak tulis lg..doa2 la jd bdk rajin ye..insyaallah dik doakan selalu utk semua. doakan akak jgk k.

Tengku Nurul Sa'adah said...

Akak.. exchange link yerk..