Monday, November 24, 2008

Moga bersama di syurga abadi..

Kata k.Long “Ye le teman tau le kamu tu Zainab Ghazali..”
Mak ingatkan “Ayah dah berapa kali tanya bila Ikah nak balik.”
Pesan kak Finie “Achu next week balik ye. Akak masak nasi daging, birthday Abang sabtu ni..”
K.ngah tegur “Kamu duduk Jepun ke Bangi?”
Ayah perli “Hem.. mengalahkan Dr Lo’Lo ni..’

Ya Allah..Kalau boleh dalam hidup ini nak bagi semua orang puas hati dengan kita. Kalau dapat dalam hidup ini, nak bagi semua orang gembira dengan kita.
Tapi…….Tak semua yang kita rancang boleh berlaku sebaik-baiknya.Ya! Kita hanya merancang, dan kepada Allah jualah kembali segala perancangan.
Dah berapa kali saya tangguh nak balik rumah, dah macam-macam alasan saya berikan kepada famili. Sedih! Kadang-kadang rasa diri culas terhadap keluarga sendiri. Kadang-kadang terasa diri mengabaikan mad’u yang terhampir dengan diri.
Entahlah.. Hidup ini memang sering dihadapkan dengan pilihan demi pilihan. Jauh di sudut hati, saya selalu berdoa moga apa yang saya pilih sentiasa diperkenankan Tuhan. Walaupun barangkali terpaksa membuat insan-insan yang saya sayangi berkecil hati. Saya cuba juga membuat perbandingan, berfikir sebaik-baiknya untuk meletakkan sesuatu yang lebih aula pada tempatnya. Tapi..hasilnya tak selalu menyebelahi program saya bersama famili.
Tidak! Saya bukan mengutamakan kawan dari keluarga. Tapi saya mahu diri saya lebih mencintai Allah dan Rasulnya dari mereka sendiri..
“Ya Allah, kiranya Engkau merahmati aku di atas ‘jalan ini,’ maka luaskanlah rahmatMu itu buat mereka yang sentiasa bersabar dalam memahami perjuangan hidup ini.”
Sungguh! Aku kepingin untuk berdampingan dengan kalian di syurga abadi..

No comments: