Monday, December 22, 2008

Belajar taqwa dari si kecil


"Nuh cerita kartun tadi dah habis ke?" Saya cuba mengalihkan perhatian anak buah saya dari menganggu dua orang adiknya yang sedang tidur." Macam mana Nuh nak tengok ada girl seksi la auntie.." Saya tergamam, sungguhlah kata orang budak kecil mudah diajar. Baru semalamnya saya berpesan kepada Nuh, "Nuh, kalau cerita dalam tv ada girl seksi tutup tv ye sayang, nanti Allah marah, kalau Allah marah kita jadi kawan syaitan tau." Hari itu saya sendiri tidak menyangka nasihat itu sudah meresap ke dalam jiwa sucinya.
Hari esoknya Nuh menonton tv lagi. "Arghh..." Saya berlari mendapatkan Nuh, pucat mukanya. "Auntie dalam tv tadi ada girl dengan boy cium, Nuh tertengok" Dengan rasa geram saya tutup suiz tv. "Kalau tertengok Allah tak marah, tapi kalau Nuh tertengok lepas tu Nuh sengaja nak tengok lagi, itu Allah marah." Saya cuba menenangkan Nuh, kesian sungguh saya pada dia waktu itu. "Nuh, sebab tu mama dengan baba Nuh tak nak beli tv kat rumah Nuh, banyak sangat cerita tak elok dalam tv" "Kalau macam tu, dalam syurga kita boleh tengok tv tak auntie?" "Boleh sayang, kat dalam syurga semua boleh, tapi Nuh kena jadi soleh boy dulu kalau nak masuk syurga." "Ok Nuh nak jadi soleh boy, Nuh tak nak dah suruh mama dengan baba Nuh beli tv kat rumah" Entah mengapa saya benar-benar tersentuh dengan kata-katanya, saya peluk dia seeratnya. Hari itu Nuh telah mengajar saya tentang taqwa, berpaling dari kejahatan dan kemaksiatan kerana takutkan Tuhan. Thanks Nuh. Luv you so much my dear..

No comments: