Tuesday, March 3, 2009

Imtihan yang realiti

Alhamdulillah,

Semalam saya selesai menduduki peperiksaan akhir semester. Terasa banyak sungguh pertolongan yang Allah hulurkan semasa peperiksaan berlangsung. Benarlah janji Allah, saya tidak ragu!

Saya teringat kenangan lalu, ketika saya berada di tingkatan empat saya pernah khabarkan kepada seorang sahabat saya untuk mendoakan kejayaan saya dalam imtihan yang bakal berlangsung. Saya luahkan kebimbangan saya tentang persediaan yang saya kira masih belum teratur rapi.

"Akak, kecil sungguh imtihan ini, berbanding imtihan kita di padang masyar." Saya terkedu dengankata-katanya. Segan saya dengan teguran dari seorang sahabat yang berpangkat adik. Saya akuinya. Syukur saya dipertemukan sahabat yang saling mengingatkan...

Ya! hakikat yang nyata, sebesar manapun imtihan yang kita hadapi di atas dunia ini, besar lagi imtihan kita di masyar sana. Ayuh apa lagi? Mari kita muhasabah diri, sejauh mana pula persediaan kita berdepan dengan suasana imtihan yang realiti di masyar nanti?

No comments: