Saturday, April 18, 2009

Keajaiban beberapa apabila...

Apabila adanya ziarah terhadap sesebuah kematian, wanita-wanita yang tidak bertudung kepala tiba-tiba mengerti akan kewajipan untuk mereka bertudung.

Apabila adanya majlis keagamaan, wanita-wanita yang hanya mengenali tudung saji dan tudung botol, dengan ajaibnya dapat mengenali tudung kepala.

Apabila adanya majlis akad nikah, wanita-wanita yang tidak pernah bertudung tiba-tiba mampu mensolehahkan diri dengan mengenakan tudung di kepala mereka.

Apabila Ramadhan datang menjelma, kefasadan rancangan televisyen hilang serta merta. Lalu ia diganti dengan rancangan-rancangan yang tinggi nilai tamadunnya.

Entah APABILA lagi..Apa yang pasti, APABILA sakaratul maut datang menjemput waktu dan saat itu, sudah tentu kita terasa mahu melakukan semua amal soleh di atas dunia..

ALLAH itu di mana?

Mungkinkah wujudNYA ketika Ramadhan cuma?

Taqwa itu untuk siapa?

Si mati yang kita ziarahi? Ahli agama yang berada di majlis-majlis agama? Juru nikah di majlis pernikahan?

atau hakikatnya......

TUHAN yang mempunyai hak ke atas setiap hambaNYA?

Tepuk dada tanya iman!!

Maaf kalau ada yang terasa..memang memberi 'rasa' itulah tujuan saya.

Tutup cerita lama, mulakan detik ini untuk kita menyedari ALLAH itu ada di mana-mana, melihat dan memerhati. Ketahuilah, SB ALLAH (Munkar dan Nakir) tidak pernah lalai terhadap tugasan mencatit setiap amalan yang kita lakukan. Ittaqullah, taqwa itu hanya buat ALLAH!

No comments: