Thursday, April 30, 2009

Hargailah..


Umum maklum, dunia mengiktiraf 1 Mei sebagai hari pekerja. InsyaAllah saya menjangkakan bulan ini ialah bulan yang paling banyak bagi saya menulis artikel memandangkan bulan ini adalah bulan yang paling banyak terisi dengan hari-hari "pengiktirafan". Bermula dengan Hari Pekerja, Hari Ibu dan hari Guru, apatah lagi pertengahan bulan ini juga adalah hari bagi abang saya yang bakal menamatkan zaman bujangnya.


Kalau saya mampu, saya mahu mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pekerja di dunia ini. Biarpun mereka hanya bekerja sebagai seorang tukang sapu, mereka layak diberi pengiktirafan! Bayangkan sahaja jika tiadanya tukang sapu di muka bumi ini? Aduh entah apa akan jadi dengan Malaysia, yang rakyatnya selalu 'membutakan mata' melihat tong sampah yang telah disediakan di depan mata! Saya terlalu menyampah dengan orang yang yang suka membuang sampah merata-rata. Makin meluat saya dibuatnya kalau yang melakukan itu seorang Muslim. Muslim yang telah Nabi ajar bahawa "Kebersihan itu adalah sebahagian dari iman."



Tidak kisahlah apapun pekerjaan sesorang itu, selagi ianya halal di sisi Islam mereka layak diberi penghargaan. Istimewa saya kalungkan doa buat insan-insan yang telah bekerja di jalan Allah. Menginfaqkkan diri demi Islam tercinta. Tanpa mengenal erti lelah mereka mengorak langkah, mengenepikan soal kepentingan diri, mengejar redha Ilahi. Wahai hati-hati yang telah meletakkan diri di jalan ini moga thabatlah hingga akhirnya. Wahai Allah Yang Maha Pemurah satukan hatiku dengan hati-hati mereka yang bekerja di bawah kalimah "Lailahaillallah MuhammaduRasulullah"
























2 comments:

yue_emaniez said...

salam..

ana sts ingat,time kite bljar sama2 dlu..masak rutin harian di vis, pas blik keje anti masak..huhu, msti penatkan.. ap2pn kenangan tlh berlalu...

jal rasta fi sabilillah said...

klu wat keje dr hati, keseronokan mampu mengatasi kepenatan."erti hidup pd memberi":)