Thursday, July 30, 2009

ISA KEJAM; LAWAN TETAP LAWAN!


Akta Keselamatan dalam Negeri ISA jelas telah melanggar hak kebebasan diri individu. Entiti mahasiswa, Persatuan Mahasiswa Akademi Islam Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (PMAI KUIS) sebulat suara menyokong pemansuhan akta rimba ini setelah hampir setengah abad ia diguna pakai dalam sebuah negara yang dikatakan mengamalkan sistem demokrasi.

Kita mencerca kezaliman rejim Israel di penjara Guantanamo. Kita hebahkan kekejaman tentera Yahudi terhadap saudara mara kita di bumi Palestin. Namun amat jelik sekali apabila kita sekadar menutup mata, menyaksikan penderitaan segelintir rakyat Malaysia yang dizalimi di bawah Akta ISA atas kerakusan pihak yang berkepentingan.

Apakah kita tidak malu, membiarkan seorang anak ‘diyatimkan’ dengan kebobrokan Akta ISA? Adakah kita tidak punya hati melihat kesengsaraan seorang isteri ‘dibalukan’ kerana kejahatan Akta ISA? Tiada perasaankah kita melihat penderaan diluar batas norma kemanusiaan diperlakukan terhadap tahanan-tahanan ISA? Atau kita masih mahu berpeluk tubuh, bagai orang bodoh membiarkan kezaliman terus melata di bumi Malaysia?

Justeru ayuh wahai insan yang masih punya hati dan perasaan, kita semarakkan himpunan 1 Ogos 2009 sebagai sebahagian dari usaha kita bagi memastikan akta zalim ini terus dihapuskan. Kembalikan hak tahanan.Ya! kalau benar mereka bersalah sila bicarakan mengikut lunas undang-undang, bukan menyumbat mereka dalam tahanan tanpa ruang perbicaraan. ISA kejam, lawan tetap lawan!

2 comments:

Anonymous said...

cu publish mende ni ek?ramai
org xtau pasal hak2 kite sekirenye kite ditahan pak polisi...
http://puteh-pas.blogspot.com/

Anonymous said...

cu publish assp ek...publish jgnx publish...